Offerte aanvragen & contact phone icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20







Dakar 2023 Etappe 9

Het geluk is aan de kant van Janus Van Kasteren

Dakar 2023 Etappe 9

Het geluk is aan de kant van Janus Van Kasteren

HARADH – Vandaag begon de gevreesde tweede week van 's werelds zwaarste rally. Gisteren hebben de deelnemers een adempauze gekregen waardoor zij zich rustig konden voorbereiden op de special van vandaag. Het oversteken van een rivier veroorzaakte veel problemen. Meerdere vrachtwagens kwamen vast te zitten. Vooralsnog lijken de belangrijkste slachtoffers Martin van den Brink, Martin Macik en Mitchel van den Brink te zijn geweest. In de klassementsproef van vandaag, die 359 kilometer aflegde, verloren deze favorieten veel kostbare tijd voor de eindzege. Teams die een gunstig lot hadden getrokken, kwamen goed door deze waterhindernis heen en konden hun positie in het algemeen klassement verbeteren. Pascal de Baar, de Tsjech Valtr en klassementsleider Loprais zijn winnaars van de dag. Maar de grootste winnaar is Boss Machinery Team De Rooy Iveco piloot Janus van Kasteren jr. die zijn tweede overwinning wist veilig te stellen.

De dag begon met een verbindingsrit van 108 kilometer en de Iveco Powerstar met startnummer 502 was de zesde truck die aan de klassementsproef begon. Er waren verschillende paden en de recente regenval maakte ze verraderlijk. Een goed resultaat voor Janus van Kasteren Junior, Marcel Snijders en Darek Rodewald leek eerst niet voor het oprapen te liggen.

Janus vertelt: “De dag begon eigenlijk dramatisch. We hadden een band die na 10 kilometer in de duinen van de velg kwam, dus moesten we het wiel verwisselen. Dat was heel jammer en ik was enorm teleurgesteld. Na ongeveer 100 kilometer was er een hele grote rivier. Ik denk dat het ongeveer 800 meter breed is. Darek verlaagde meteen de bandenspanning. Rechts houdend, ging ik vol gas vooruit. Ik zag niets voor die 800 meter, ging gewoon door tot het maximum. We sloegen linksaf en reden 500 meter verder en zagen Martin (van den Brink – red.) en Macik vast komen te zitten in het water. We draaiden ons om om bij Martin te vragen of we konden helpen, maar kwamen zelf bijna vast te zitten. Dus dat was geen optie. Toen besloten we door te rijden.”

Met Loprais op de hielen gingen de mannen van Boss Machinery Team De Rooy Iveco verder. “De spoorstang was verbogen, door de stenen, maar ondanks dat het stuur in een hoek van 90 graden stond, heb ik de Iveco Powerstar veilig naar de finish kunnen rijden met een eerste plaats als beloning. Dat had ik niet verwacht na die lekke band vanmorgen en we verkleinden de voorsprong met 11 minuten. Blij hiermee en op naar morgen. Het wordt weer een zware dag.” zegt Janus van Kasteren. Op de vraag of hij het een voordeel vindt om morgen voor de Tsjechische klassementsleider te starten, concludeert hij: “Ik denk niet dat het ertoe doet. Ik denk dat we gewoon ons ding moeten blijven doen en hopen dat hij een fout maakt."

Door alle ontwikkelingen van vandaag is de ranking een beetje opgeschud. Ales Loprais, die vandaag jarig is, blijft aan kop, maar Janus van Kasteren jr. gaat naar de tweede plaats op slechts 26 minuten en 54 seconden achterstand. Ploeggenoot Martin van den Brink valt terug naar de derde plaats met een voorsprong van 46 minuten en 8 seconden. Derde chauffeur van Team De Rooy, Mitchel van den Brink nam de rol van “hulpwagen” op zich en hielp zijn vader Martin en concurrent Macik uit de riviermodder. Na vandaag staat hij zesde met een flinke voorsprong van ruim 2,5 uur op Loprais. Morgen zet de karavaan de strijd voort en zullen we zien of Janus, Marcel en Darek weer geluk hebben.

Aanvalsplan Martin van den Brink mislukt

Equips Eurol Team De Rooy Iveco verliest kostbare tijd

Martin en Mitchel van den Brink hadden vandaag geen geluk. Het verschil met ritwinnaar Janus van Kasteren bedroeg respectievelijk 41 minuten en 55,08 minuten. “Laten we het een slechte dag noemen”, zei Martin, net na de negende klassementsproef in de Dakar Rally.

Mitchel was na de special net zo teleurgesteld als zijn vader. “Het is jammer dat we zoveel tijd verloren. We hebben veel coureurs geholpen die vast kwamen te zitten in de rivier.”

De klassementsproef van Riyadh naar Haradh was 358 kilometer lang. Daarnaast moest er een verbindingsroute van 328 kilometer worden afgelegd. De grote winnaar van de moeilijke special was Janus van Kasteren. De piloot van Boss Machinery Team De Rooy Iveco deed het ruim 11 minuten over kopman Ales Loprais. De Tsjech is nog altijd koploper. Zijn voorsprong op Janus is nu 26 minuten en 54 seconden.

Goed begin

Martin van den Brink moest daardoor zijn tweede plek afstaan ​​aan zijn teamgenoot. Daar zag het in de openingsfase zeker niet naar uit. “We begonnen heel goed. We haalden snel Loprais en Mitchel in en gingen hen voorbij.” Na 136 kilometer ging het aanvalsplan, van de snelste coureurs tot dan toe, in rook op. Of beter gezegd: het aanvalsplan viel letterlijk in het water. “We kwamen bij een rivier en zagen dat Macik, die als eerste was gestart, helemaal vast zat. We besloten de oversteek hoger te maken. We stopten veilig op een platform in het midden. We hadden nog zo'n 200 meter te gaan. We wilden de banden leeg laten lopen, maar dat lukte niet. We bouwden snelheid op om de oversteek te maken, maar halverwege kwamen we ook vast te zitten in de modder.”

“Een uitzichtloze positie”

Het team van Eurol Team De Rooy Iveco kon niet anders dan wachten op hulp. "We zaten in een uitzichtloze positie. Gelukkig schoot Mitchel te hulp. Janus ging om deze rivier heen en vervolgde zijn weg. Mitchel en zijn mannen stopten en door ook het touw van Macik te gebruiken, kon hij ons eruit trekken. Toen trok hij Macik uit de modder.

De ervaren coureur uit Harskamp weet dat een mindere dag bij de Dakar Rally hoort. “Na dit alles zijn we met volle kracht vooruitgegaan en zo hard als we konden naar de finish gereden. Uiteindelijk verloren we 41 minuten. Jammer, maar er zullen meer van dit soort dagen komen. Laten we zeggen dat we pech hadden vandaag en dat het geluk nog moet komen.”

Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw staan ​​na de negende etappe nu derde in het algemeen klassement. Het gat met Ales Loprais is 46 minuten en 8 seconden. Ploeggenoot Janus van Kasteren wordt tweede. De Brabander moet een achterstand van 26.54 minuten op de Tsjech dichten.

“We hebben afspraken gemaakt”

Mitchel van den Brink verloor vandaag zijn vijfde plaats overall aan Jaroslav Valtr. De Tsjech heeft in de Tatra nu ruim twee minuten voorsprong op de 20-jarige coureur uit Harskamp. Het tweede team van Eurol Team De Rooy Iveco kwam al vroeg in de special op achterstand. “We hebben deals gemaakt tijdens de rustdag. We begonnen dan ook heel voorzichtig en wachtten op mijn vader en op Janus, die 17 minuten later begon.

Toen we bij de rivier kwamen, informeerde Erik Kofman, pa's navigator, ons op tijd. Daar was ik erg blij mee. We reden daarom om het water heen en konden zo helpen. We hadden wel een extra touw nodig om bij de vrachtwagens te komen. Eerst hielpen we mijn vader en daarna Macik. We hadden ook het touw van Ben van de Laar nodig en trokken hem er ook uit. Daarna ging het goed en reden we in een goed tempo. Jammer dat we vandaag 55 minuten verloren hebben. We zijn nu zesde. We zullen Valtr inhalen. Op basis van onze snelheid zou dat moeten werken. Stijgen op de ranglijst zal niet eenvoudig zijn. Dit gebeurt alleen als de anderen fouten gaan maken. We zullen het de komende dagen zien.”

Top vijf binnen handbereik

Mitchel en zijn co-piloten in de cabine van de Iveco Powerstar, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol beginnen morgen als elfde aan de tiende etappe. Martin start als achtste en Janus mag de dans openen. Het resultaat van vandaag bepaalt de startvolgorde.

In het algemeen klassement ligt de top vijf nog binnen handbereik voor Mitchel. Het team in de Iveco Powerstar van Eurol Team De Rooy heeft een achterstand van 2 uur 35 minuten en 50 seconden. Nummer vier, Martin Macik, heeft een achterstand van 1u17m40 op de leider. Valtr, de huidige nummer vijf, heeft 2 minuten en 36 seconden voorsprong op de ploeg van Mitchel.

Veel zand en duinen

Morgen staat er een lange verbindingsroute van maar liefst 509 kilometer op het menu. De klassementsproef in 'het Lege Kwartier' is “slechts” 114 kilometer. De piloten vinden alleen zand en veel duinen op hun pad. Ondanks de korte duur van de special kunnen de tijdsverschillen tussen de deelnemers behoorlijk groot worden, hoogstwaarschijnlijk door de onbekende duinen.