Offerte aanvragen & contact phone icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20







Dakar 2023 Etappe 8

Mitchel van den Brink voor de vierde keer op het podium

Dakar 2023 Etappe 8

Mitchel van den Brink voor de vierde keer op het podium

RIYADH – Mitchel van den Brink heeft zijn vierde podiumplaats behaald in de achtste etappe van de Dakar Rally.

Martin van den Brink had een iets mindere dag en moest genoegen nemen met de vijfde plaats. Een motorprobleem lag aan de basis van de achterstand van 17m51s. Martin blijft tweede in het klassement. “Aanstaande dinsdag gaat het echt los”, aldus de ervaren coureur uit Harskamp.

'Leuke special met extreme duinen'

De equips van Eurol Team De Rooy Iveco heeft de eerste week in Saoedi-Arabië naar tevredenheid afgesloten. De achtste etappe was het tweede deel van de marathonetappe. Na de 345 kilometer lange special volgde een liaison van bijna 400 kilometer naar de Saoedische hoofdstad Riyadh. Het bijzondere was een mix van zand, duinen, grindpaden en stenen. Een afwisselende special met veel potentiële risico's.

“Het was een superleuke dag”, zei Mitchel vlak na de etappe. “Er waren extreme duinen met zeer hoge toppen. We reden goed en haalden al snel zowel Loprais als mijn vader in.”

De jonge Harskamper en zijn co-piloten Moi Torrallardona en Jarno van de Pol hadden nauwelijks problemen. “Een tak van een boom brak het rechterraam en dat was alles. Aangezien navigator Moi op de goede plek in de cabine zit, was het voor hem minder prettig”

“Helaas is Macik net iets sneller”

Mitchel hoefde bij de finish alleen het hoofd te buigen voor de Tsjech Macik. “Jammer, we lagen een groot deel van de etappe aan de leiding. Macik was iets sneller in het laatste stuk. Op de snelle trails met al die stenen is hij gewoon heel snel. Al met al is het een mooie dag voor ons”, zei Mitchel voordat hij vanmiddag aan de lange reis naar het bivak in Riyadh begon.

Het team van Eurol Team De Rooy Iveco zal genieten van de rustdag als vijfde overall. Het gat met leider Loprais is 1 uur 51 minuten en 51 seconden. De jonge coureur moet hopen op een "slechte dag" voor de Tsjech. Aan het constante optreden van het trio in de Iveco Powerstar ligt het in ieder geval niet. Mitchel eindigde in de top vijf in elke special behalve de tweede etappe (17e na vier lekke banden). De stabiele prestatie opent de deur naar een mogelijke podiumplaats in de tweede week.

Motorprobleem

Dat is zeker het doel voor vader Martin van den Brink volgende week. De 52-jarige Harskamper, tweede overall, is de hoogst geklasseerde piloot van Team De Rooy. “Aanstaande dinsdag gaat het echt los”, zegt Martin. "Vandaag verloren we wat tijd, dat is jammer, maar we hebben nog een kans." De reden daarvoor is duidelijk. “We reden de hele dag met een motorprobleem. We hebben van alles geprobeerd door het systeem regelmatig te resetten, maar dat hielp niet. In het begin vloog Mitchel ons voorbij in een rivierbedding. Wat we ook deden, we konden niet sneller en zagen hem zomaar in de verte verdwijnen.”

“Blij dat we er zijn”

Aan het einde van de special was de verloren tijd voor Martin, Erik Kofman en Richard Mouw nog beperkt. “We zijn blij dat we de finish hebben gehaald. Bij de neutralisatiezone ontdekten we een zeer hete verdeelbak, waarschijnlijk omdat de vierwielaandrijving actief bleef, ook als we op asfalt reden. De uitlaattemperatuur was ook vrij hoog.” zei Martin vlak na de special.

“Het was weer een goede special. We hebben niet veel gekke dingen gedaan. Ze stopten ons alleen boven op een duin en daar moesten we omheen rijden. Daar waren we een beetje teleurgesteld over. Het laatste deel van de etappe reden we wat gespannen door de technische problemen. We waren behoorlijk bezorgd en blij om hier te zijn. Laten we genieten van de rustdag van morgen.”

Die rustdag in Riyadh begint voor Eurol Team De Rooy Iveco in de wetenschap dat Martin en zijn crew het best gerangschikte team van Team De Rooy zijn. Het gat naar leider Ales Loprais is 16m17s. Ploeggenoot Janus van Kasteren volgde als derde (op 38.03). Martin Macik wordt vierde, 47 seconden achter Janus, en Mitchel begint dinsdag aan het laatste deel van de 45e Dakar Rally in Saoedi-Arabië als vijfde overall.

De special op dinsdag gaat over 358 kilometer. Volgende week ligt de focus echter op donderdag en vrijdag. Dan staat de marathonetappe in het enorme woestijngebied, Empty Quarter genaamd, op het programma.

Opmars van Van Kasteren Jr. stopte

Na een verbindingsrit van 95 kilometer wachtten de deelnemers een klassementsproef van 346 kilometer. Qua ondergrond was er van alles wat: steen, grindpaden, maar ook flink wat duinen.

Dat de Dakar-rally de zwaarste rally ter wereld is, is vandaag eens te meer duidelijk geworden. Na de euforie van gisteren moest Boss Machinery Team De Rooy Iveco nu twee lekke banden rijden. Binnen de eerste 70 kilometer kwamen de mannen in de Iveco Powerstar zonder reservebanden te zitten.

Toen wisten Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald dat een nieuwe overwinning er deze keer niet in zat. Janus: “In het begin veel stenen. We dachten dat we een lekke band rechtsvoor hadden. We konden de luchtdruk niet hoog genoeg houden, dus op een gegeven moment besloten we deze band te vervangen omdat de bandentemperatuur steeg van 90 naar 100 graden. Het is natuurlijk makkelijker om een ​​band te verwisselen als de band nog heel is en niet helemaal kapot is.

Toen we stopten, zagen we dat de linker voorband ook helemaal leeg was. Het bleek dat we een probleem hadden met het op- en leegloopsysteem van de banden. Twintig kilometer verder hetzelfde verhaal maar nu linksachter. Vanaf dat moment gebruikte Darek het systeem om de banden continu op te pompen. Voor de rest ben ik gewoon overal en de hele dag voorgegaan met uitzondering van het gebied van rotsen en stenen. Daar vertraagde ik een beetje. Wat kun je doen als je geen banden meer hebt? We mogen maar twee reservewielen en banden aan boord hebben, dus nog een lekke band en game over. Vandaag was een beetje een offday.”

De mannen van Boss Machinery Team De Rooy Iveco hielden het tijdverlies gedurende de rest van de klassementsproef redelijk constant en kwamen 19:26 minuten achter winnaar Martin Macik over de finish. In het dagklassement vinden we de Iveco met startnummer 502 op de zesde plaats.

Janus, Marcel en Darek sluiten een bewogen eerste week rallyrijden af ​​met een derde plaats in het algemeen klassement. De Tsjechische klassementsleider zag zijn voorsprong vandaag oplopen tot 38:03 minuten op Van Kasteren. Op de tweede plaats staat Team De Rooy-piloot Martin Van den Brink op 16:17 minuten van de gewenste eerste plaats.

Voor nu wacht de piloot en zijn bemanning een welverdiende rustdag, maar om Janus te citeren: "Volgende week meer…"