Offerte aanvragen & contact phone icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20







Dakar 2023 Etappe 7

Janus van Kasteren jr. pakt eindelijk zijn eerste dagoverwinning

Dakar 2023 Etappe 7

Janus van Kasteren jr. pakt eindelijk zijn eerste dagoverwinning

Al Duwadimi – Hij had de nodige pech, kwam een ​​paar keer dichtbij en stond de afgelopen dagen in de sterren: De eerste dagzege voor Boss Machinery Team De Rooy Iveco-coureur Janus van Kasteren jr. Voor de derde dag op rij bepaalden de coureur uit Veldhoven (Nederland) en teamgenoot Mitchel van den Brink het tempo aan de voorkant van het veld. Gisteren moest Janus de overwinning nog aan Mitchel overlaten, maar vandaag was het zijn beurt om zijn eerste dagzege ooit binnen te halen.

De zevende etappe bracht de coureurs via een verbinding van maar liefst 288 kilometer naar de start van de klassementsproef. Over een afstand van 333 kilometer werd er puur op snelheid gevochten voor elke meter. Net als de afgelopen twee dagen liet het terrein racen op hoge snelheid toe. Het resultaat: close racing. Sta je ergens stil door een lekke band, technische storing of een valpartij; dan is het moeilijk of onmogelijk om de verloren tijd in te halen. Uit de problemen blijven is daarom erg belangrijk bij dit soort supersnelle specials. Vandaag is deze etappe vanwege het weer uitgeroepen tot marathonetappe. Dit betekent dat tussen de etappe van vandaag en de etappe van morgen slechts een beperkte service mogelijk is.

Even voor 11.00 uur begon ploeg nummer 502 aan de klassementsproef met de Iveco Powerstar. Na een eerste stuk pad met rotsen door een ravijn, kwam er een stuk duinen. Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald hielden het tempo stevig vast. Janus: “We vlogen door die duinen. We hadden Mitchel al ingehaald voordat we de duinen in gingen. Op een gegeven moment zag ik Martin Macik in mijn spiegels, maar sindsdien hebben we hem niet meer gezien.”

Op CP1 hadden de mannen van Boss Machinery Team De Rooy Iveco respectievelijk vijf en zes minuten voorsprong op zijn collega's Mitchel en Martin van den Brink. Het tweede deel van de klassementsproef ging over slingerende grindpaden. “We hebben waar mogelijk bezuinigd. We konden onze voorsprong niet meer vergroten, omdat de anderen ons gewoon volgden. Het "creëren" van die tracks kost tijd, maar ik ben blij dat we vandaag als eerste zijn binnengekomen.

En we komen steeds dichter bij de overall eerste positie.” zegt Van Kasteren. Ales Loprais, die later startte, eindigde als tweede op 3:42 minuten. Martin van den Brink eindigde als derde met een achterstand van 6:19 minuten. Mitchel van den Brink moest een minuut straf nemen en eindigde op de vierde plaats, 6:44 achter de glorieuze winnaar Janus van Kasteren.

Zijn Iveco Powerstar kwam met weinig schade uit de klassementsproef. Doordat er onderweg een aantal bomen aan de kant geschoven moesten worden, brak er een voorruit, maar verder niets noemenswaardigs. Na de finish hadden de serviceteams twee uur de tijd om de trucks te verzorgen. De mecaniciens van Team De Rooy hadden hun eigen pitlane aangelegd en in een mum van tijd werd de voorruit vervangen en het nodige onderhoud uitgevoerd.

Binnen een uur stond de truck van Janus, Marcel en Darek klaar voor de 240 kilometer lange verbindingsroute naar het bivak in Al Duwadimi. De serviceteams rijden naar een ander bivak en worden pas morgen herenigd met de rallytrucks en crew. Boss Machinery Team De Rooy Iveco is erg blij met de overwinning vandaag maar hun doel blijft om deze Dakar 2023 te winnen. Op het menu staat deel twee van de marathonetappe met een klassementsproef van 346 kilometer met zin in weer een overwinning!

coureurs van Eurol Team De Rooy Iveco nemen geen enkel risico.

Na de heugelijke vrijdag voor Eurol Team De Rooy Iveco was ook vandaag een dag om trots op te zijn. Martin en Mitchel van den Brink namen geen enkel risico, verzorgden hun trucks en finishten respectievelijk als derde en vierde.

De zevende etappe is een soort marathonetappe geworden. Vandaag is beperkte dienstverlening toegestaan ​​en morgen keert het circus terug naar Riyad. Maandag is de zogenaamde rustdag.

Ploeggenoot Janus van Kasteren won de etappe over 333 kilometer van Riyadh naar Al Duwadimi. Ales Loprais werd tweede op 3m42S. De derde plek was aanvankelijk voor de verrassend snelle Jaroslav Valtr (4.51). Mitchel werd met 5.44 als vierde geklasseerd en 35 seconden achter hem eindigde Martin op de vijfde plaats. Daarna kregen zowel Mitchel (1 minuut) als Valtr (2 minuten) een tijdstraf en dat veranderde de uitslag van de etappe.

Tijdstraf

Na de sensationele zege van Mitchel in de zesde etappe en de algemene leiding voor vader Martin volgde later op de vrijdagavond een kleine ontgoocheling. Martin van den Brink kreeg een tijdstraf van 1 minuut. De voorsprong van 37 seconden veranderde in de tweede positie met een voorsprong van 23 seconden. Martin begreep niet wat de oorzaak was van deze tijdstraf en het team diende een protest in bij de organisatie. “Volgens de raceleiding hebben we de top van een duin niet bereikt. Onze GPS registreerde echter wel “de top” maar bij aankomst ontbrak dit deel van de registratie in onze GPS. Navigator Erik Kofman werd gevraagd zijn visie en mening te geven over deze vreemde situatie. Een definitieve beslissing duurt meestal een paar dagen, maar het antwoord kwam sneller dan verwacht. Vanmiddag maakte organisator ASO bekend dat de tijdstraf van 1 minuut is komen te vervallen.

Richard kon voldoende luchtdruk in de band houden.

Martin van den Brink, Erik Kofman en Richard Mouw trokken zich vanmorgen weinig aan van het vonnis. Het kleine gaatje met koploper Loprais biedt nog volop perspectief voor de komende week. “Vandaag hebben we twee keer de top van een duin niet kunnen bereiken. Daar verloren we een paar minuten, dat is jammer. We hadden ook een lekke band. Het laatste stuk moest ik voorzichtig rijden. Gelukkig kon Richard voldoende luchtdruk in de band houden. Tijdens de special hoefden we de band niet te wisselen. Dit deden we na de finish. “

Na de finish overhandigde Martin zijn Iveco Powerstar aan de serviceploeg van Team De Rooy. “Ze mogen maximaal twee uur aan de vrachtwagen werken. Dan moet de vrachtwagen naar het Parc fermé. We krijgen een tentje en na het eten gaan we slapen en bereiden we ons voor op de dag van morgen. “

Martin heeft vandaag bewust gekozen voor een conservatieve tactiek. “Er zijn een paar kleine dingen, maar we hebben de truck niet beschadigd. We hebben hard gereden, maar zeker niet maximaal. Soms moeten er keuzes gemaakt worden. Vandaag hebben we ervoor gekozen om waar mogelijk rustig aan te doen met de truck. Morgen staat er weer een belangrijke etappe op het programma. Er zijn nog genoeg kansen. “

Na de zevende etappe staat het team van Van den Brink Senior tweede in deze Monsterrally in het Midden-Oosten. De achterstand op leider Ales Loprais bedraagt ​​twee minuten. De organisatie schrapte vanmiddag de tijdstraf van 1 minuut.

De derde plaats is voor Janus van Kasteren van Boss Machinery Team De Rooy Iveco. Hij heeft 22 minuten en 11 seconden achterstand op de Tsjech in de Praga. Martin Macik wordt vierde met 42.24 en Jaroslav Valtr wordt vijfde (met 1u52m19s) één plaats voor Mitchel van den Brink. (1.54.26).

Ook Mitchel stapte tevreden uit de Iveco Powerstar. De jonge coureur van Eurol Team De Rooy Iveco is na alle euforie rond zijn eerste ritzege kalm en ontspannen gebleven en heeft nog genoeg kansen voor een hoge eindklassering. “We waren de eersten die vanmorgen begonnen. Na 100 kilometer haalden Janus en Macik, die ruzie hadden, ons in. Ik bleef bij hen, maar toen ze een duin overstaken, moest ik omrijden en verloor ik de verbinding. Voor de rest heb ik nergens last van gehad”, aldus de coureur, die werd genavigeerd door de ervaren Spanjaard Moi Torrallardona (56) en de 23-jarige monteur Jarno van de Pol.

“We gaan de aandrijfas vervangen”

Gezien de beperkte diensttijd en net als vader Martin besloot ook Mitchel om niet te veel te vragen van de Iveco Powerstar. “We hebben onze vrachtwagen zeker niet gesloopt. Net na de finish bleek bij controle dat er een scheur zat in de aandrijfas van de versnellingsbak naar de tussenbak. Die aandrijfas vervangen we in de twee uur dat de monteurs aan de truck mogen werken. We gaan morgen vol vertrouwen verder”, aldus de 20-jarige rallyrijder uit Harskamp.