Solliciteren briefcase icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20








Dakar 2023 Etappe 5

Martin en Mitchel van den Brink weer in de top vier

Dakar 2023 Etappe 5

Martin en Mitchel van den Brink weer in de top vier

HA'IL - Martin van den Brink is vandaag vechtend ten onder gegaan. In de jacht op dagsucces in de Dakar Rally kwam de coureur van Eurol Team De Rooy Iveco 16 seconden tekort. "Het is jammer, we hebben echt voor de overwinning geracet."

Mitchel van den Brink leek een groot deel van de etappe op weg naar een andere plek in de top drie. De jongste coureur van Team De Rooy moest in de slotfase wijken voor de macht van Ales Loprais, Janus van Kasteren en zijn vader Martin. “We reden erg goed en waren op schema voor het podium. In de slotfase verloren we tijd op een duin waar we bij de eerste poging de top niet haalden.”

De stemming in het Iveco-team van Gerard de Rooy was vandaag nog beter dankzij de derde plaats van Janus van Kasteren. De Nederlander van Boss Machinery Team De Rooy Iveco nam zo revanche na een teleurstellende vierde etappe. Ook Martin en Mitchel werden woensdag tweede en vierde. Maar toen werd de volgorde tussen vader en zoon omgekeerd.

“Mitchel kon de top net niet halen”

De vijfde etappe was er weer een 'loop' rond Ha'il. De etappe was 373 kilometer lang en bestond voornamelijk uit veel zand en verschillende soorten duinen. Martin van den Brink voelt zich in dergelijke omstandigheden echt op zijn gemak. Zo ook vandaag. De ervaren rallyrijder, die net naast de etappezege liep, verklaarde: “Ik heb een geweldige dag gehad. Bij de neutralisatie, op zo'n 200 kilometer, zaten we 2 minuten achter Mitchel. We besloten toen om ervoor te gaan en op een van de moeilijke duinen passeerden we Mitchel. Hij miste net de top, maar wij niet. Loprais raakte ook betrokken bij de strijd van vandaag. We hebben alles gegeven om te winnen, maar Loprais was net iets sneller.”

“Misschien een beetje te enthousiast”

Ook Martin, met de 49-jarige navigator Erik Kofman en de ervaren mecanicien Richard Mouw als copiloten, nam het zichzelf deels kwalijk dat hij de ritzege misliep. “We hebben drie keer een duin gemist. Misschien was ik een beetje te gretig. We hebben echt voor de overwinning gereden en hard gevochten.”

Van den Brink sr. wilde er niet veel woorden aan vuil maken. "We rijden goed. We staan ​​tweede in het algemeen klassement en het gat naar leider Loprais is klein. Er zijn nog genoeg etappes met veel kansen en er kan elke dag van alles gebeuren.” Na de vijfde etappe heeft Martin momenteel een stevige greep op de tweede positie. Het gat naar Loprais is 15 minuten en 22 seconden.

In dat algemeen klassement na de vijfde etappe staat Mitchel van den Brink nog altijd zesde. De 20-jarige coureur uit Harskamp  kwam met zijn Iveco Powerstar over de finish met een voorsprong van 5.41 op Ales Loprais. “We openden heel sterk. We haalden Macik al na 80 kilometer in. We waren Loprais voor en het had onze dag kunnen zijn. Maar zo'n 50 km voor de finish kreeg ik last van een duin. Loprais en mijn vader haalden ons in. Ze verdwenen gewoon in de verte. We besloten in ons eigen tempo te rijden en finishten slechts drie seconden voor Pascal de Baar. De vierde plaats maakt ons blij.”

Nummer één in zicht

Van den Brink junior heeft een achterstand van 2 uur 18 minuten en 4 seconden. In de tweede etappe verloor de ploeg met navigator Moi Torrallardona en monteur Jarno van de Pol maar liefst 2 uur en 24 minuten op de winnaar van de dag (Janus van Kasteren). "We zijn tevreden en zullen zien wat er daarna gebeurt", zei Mitchel. Jaroslav Valtr is nummer vijf in het klassement met 1:06:18. Martin Macik (op 54 minuten) wordt vierde en Janus van Kasteren staat derde met een voorsprong van 51m58s. Martin van den Brink (op 15.22 van de kopman) heeft zo achter in een buffer en vooraan heeft hij de nummer één in zicht. De komende drie dagen zal er meer duidelijk worden.

Morgen begint met de langste etappe van de Dakar Rally 2023. Een liaison van 409 kilometer gekoppeld aan een special van 467 (de langste in deze editie) is een “attack” op mens en machine. De etappe bestaat uit snelle trails, smalle trails op plateaus, verschillende duinen en stukken met veel stenen. Deze variaties tijdens de etappe zullen veel vragen van de coureurs en hun trucks.