Solliciteren briefcase icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20








Dakar 2023 Etappe 3

Trucks van Eurol Team De Rooy Iveco trotseren flinke regenbuien

Dakar 2023 Etappe 3

Trucks van Eurol Team De Rooy Iveco trotseren flinke regenbuien

Dakar 2023 Etappe 3 - Trucks van Eurol Team De Rooy Iveco trotseren flinke regenbuien

HA'IL - "Na regen komt zonneschijn". Voor Mitchel van den Brink was dat gezegde vandaag maar al te waar. De Harskamper eindigde als derde in de door omstandigheden ingekorte etappe. Ook Martin van den Brink mag een goed klassement verwachten. De coureur van Eurol Team De Rooy Iveco heeft zijn sociale kant laten zien en mag daarom verwachten dat het team tijd terug zal krijgen om in de top vijf van de etappe te eindigen.

De special van Alula naar Ha'il werd na 377 kilometer stopgezet. Regen, hagel en onweer maakten het onmogelijk om verder te racen. De medische helikopters moesten vanwege het slechte weer aan de grond, waardoor de race automatisch stopte.

Gert Huzink was de snelste bij het laatste geldige meetpunt van vandaag. Op basis van de standen op dat moment wordt Martin Macik tweede en eindigt Mitchel met zijn Iveco Powerstar van Eurol Team De Rooy Iveco voor de derde keer in de top drie.


“Veel stof”

Na de teleurstellende maandag scheen vandaag de zon weer voor de 20-jarige Harskamper. “Ik ben erg blij met de derde plaats. We moesten een heel eind komen na de achttiende plaats van gisteren. Dat betekende dat we veel buggy's en auto's moesten inhalen en veel last hadden van stof. We hebben echter een geweldige rit gehad. Bij een riviertje moesten we even zoeken naar het waypoint, maar deze hebben we uiteindelijk gevonden. We hebben geen fouten gemaakt en ik ben super blij met weer een derde plaats. Het was de juiste beslissing om de race te stoppen. Veel auto's zijn vast komen te zitten en weten dat ze niet verder kunnen. Wij kijken uit naar morgen.”

Buggy's en berijders uit het water gered

Dat heeft vader Martin van den Brink gedaan. De 52-jarige Harskamper reed met zijn Iveco Powerstar constant in de top vijf. "We verloren tijd om drie Buggy's te redden", zei Martin, die met Erik Kofman en Richard Mouw handelde in de ware geest van de Dakar Rally. “Samen met Janus en Ales Loprais hebben we drie auto's uit het water kunnen trekken. Ze dreigden echt ten onder te gaan. Normaal gesproken krijgen we de tijd terug die we gebruikten om de auto’s te helpen.”

Anderen helpen maakt de prestaties van Eurol Team De Rooy Iveco nog mooier. “Met onze vrachtwagen weet ik zeker dat we de laatste 100 kilometer hebben kunnen rijden. Het regende zo hard dat er zelfs een rivier in de woestijn begon te zien. Je denkt niet dat het mogelijk is. Het ging razendsnel en sommige deelnemers liepen ernstig gevaar. We zijn tevreden en kijken uit naar morgen.”

Bivak geheel onder water.

Na deze onvoorziene vroege finish hadden de trucks van Eurol Team De Rooy Iveco nog een rit van bijna twee uur voor de boeg op weg naar Ha'il. Maar ook daar heeft Pluvius zijn werk gedaan en staat het bivak helemaal onder water.

Een bewogen derde etappe voor Janus van Kasteren!

Na de uitstekende prestatie van gisteren startte Boss Machinery Team De Rooy Iveco vandaag als tweede, na de Tsjech Ales Loprais, de huidige klassementsleider. Er is officieel protest ingediend bij de FIA ​​tegen de tijdstraf van Janus van Kasteren. Deze tijdstraf wordt momenteel onderzocht.

Omdat de weersomstandigheden steeds slechter werden en de veiligheid niet meer gegarandeerd kon worden, besloot de organisatie de race op CP3 stop te zetten. Tot dan toe waren de verschillen tussen de vrachtwagens erg klein. Janus van Kasteren, Marcel Snijders en Darek Rodewald haalden snel Loprais in zijn Praga in en reden lang mee met de Tsjech.

Qua tussentijden reed de Iveco Powerstar met startnummer 502 lange tijd rond plek 4 en 5. In het laatste stuk tot aan CP3 verloor Van Kasteren steeds meer tijd. Het lijkt op een elektronisch probleem met de motor, misschien veroorzaakt door het teveel aan water. Dat ontregelde het rijden behoorlijk en hij verloor tijd. Opvallend is dat ondanks dit gemis het verschil relatief klein is gebleven.

Net na CP2 was de neutralisatie, waar iedereen twintig minuten moest wachten. Tien kilometer verder was er een rivier die steeds groter werd. Twee Red Bull-buggy's kwamen vast te zitten in deze rivier.


Janus van Kasteren jr.: “Daar zijn we gestopt. Daarna stopte Loprais en Macik denk ik ook en later Martin (Van den Brink – red.) om die buggy's snel uit deze rivier te krijgen. Het was mul zand, dus dat viel niet mee. De coureurs zaten nog in deze buggy's. Ze stonden tot hun schouders in het water en de buggy's begonnen al te drijven. Gelukkig hebben we ze er op tijd uit kunnen krijgen.”

Boss Machinery Team De Rooy Iveco bleef nog langer om een ​​derde Red Bull-buggy te helpen. Die zat vast op de “rivieroever”, maar de steeds wijder wordende rivier bedreigde ook dat wagentje. Ook deze is er door Janus uitgetrokken. Natuurlijk proberen ze de verloren tijd met deze reddingsactiviteiten terug te winnen. Daar ging teameigenaar Gerard De Rooy meteen mee aan de slag.

Er is dus veel gebeurd en veel is onduidelijk. Slechts acht vrachtwagens hebben CP3 bereikt. Het is nog wachten op de officiële uitslag, maar van de acht trucks die CP3 bereikten, is Macik de snelste met Janus van Kasteren op de zevende plaats.

Collega Team de Rooy-coureurs Mitchel en Martin van den Brink staan ​​momenteel op de derde en vijfde plaats. Bij het laatste meetpunt voor CP3 is het de Nederlander Gert Huzink die de snelste tijd noteerde.

De organisatie zal veel beslissingen moeten nemen voordat het eindresultaat bekend is. Houd dus de social media van team de Rooy in de gaten voor het meest actuele nieuws.

Resultaten

Alle coureurs hebben de route afgelegd! 511 Mitchel heeft waarschijnlijk de snelste tijd, gevolgd door 506 Martin en 502 Janus. Morgen gaat de Dakar Rally verder met etappe nummer vier. Start en finish zijn in Ha'il. De etappe zal 425 kilometer afleggen en zal naast verschillende duinen ook de navigators aan het werk zetten.