Solliciteren briefcase icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20








Dakar 2023 Etappe 2

Martin van den Brink meldt zich aan het front

Dakar 2023 Etappe 2

Martin van den Brink meldt zich aan het front

Dakar 2023 Etappe 2 - Martin van den Brink meldt zich aan het front

Tevreden gezichten na derde plaats in lastige tweede etappe. 

ALULA – Martin van den Brink heeft zich in de tweede etappe vooraan gemeld. De coureur van Eurol Team De Rooy Iveco behaalde de derde plaats voor de derde opeenvolgende podiumplaats van het team.

Mitchel van den Brink, die twee dagen op rij op het podium eindigde, had vandaag wat tegenslagen te verwerken. De jonge coureur uit Harskamp verloor veel tijd door een reeks lekke banden.

Het sportieve leed van Mitchel werd binnen de ploeg van De Rooy aanvankelijk verzacht door de ritzege van Janus van Kasteren. In de kleuren van Boss Machinery Team De Rooy Iveco was de Brabander veruit de snelste in de etappe over 430 kilometer. Helaas moest Van Kasteren daarna de ritzege inleveren. Volgens de organisatie miste de bemanning een waypoint. De vaste straftijd is vijftien minuten. Ales Loprais pakte zo de ritzege met een verschil van 1m50.

Op de afwisselende etappe van Sea Camp naar Alula moest Martin in 6m11s toegeven aan de Tsjech. Na de technische problemen bij de start van de rally kan Van den Brink senior tevreden terugkijken op de etappe van maandag. De verschillen in het dagklassement worden groot en voor veel teams was het een verschrikkelijke dag.

Het belangrijkste slachtoffer is Vick Versteijnen. De teamgenoot van Martin en Mitchel moest de Boss Machinery Iveco achterlaten in het bivak. De schade aan de motor kon niet op tijd hersteld worden om de Dakar Rally van vandaag voort te zetten. Naast Mitchel moest vandaag ook klassementsleider Martin Macik in het stof bijten. De Tsjech verloor bijna 1 uur en 20 minuten op Ales Loprais.

Goed resultaat voor algemeen klassement.

Martin, navigator Erik Kofman en Richard Mouw deden het erg goed in het algemeen klassement. De ervaren coureur staat nu vierde in het algemeen klassement. Het gat naar leider Loprais is 35m20s. Van Kasteren wordt tweede en de Tsjech Jaroslav Valtr derde om 16.04.

“Het was een zware maar spannende dag. Op de vele paden met keien is de kans op een lekke band groot. Vandaag zijn we 5 minuten gestopt om Mitchel een band te geven. Voor de rest zijn we uit de problemen gebleven”, vertelt Martin, die een opgezwollen duim opliep door over de rotsblokken te racen. “Ik kwam met mijn duim in het stuur terecht. Dat kan gebeuren op een special met zoveel hobbels en gaten.”

Het team van Martin was een van de weinige formaties die de special voor het donker verliet. “Veel teams hebben vandaag een waypoint gemist. Voor ons is het jammer dat Mitchel veel tijd verloor. Hij kreeg van Gerrit Zuurmond een extra band en nu moet hij proberen het verlies binnen de tijd te beperken. Maar net als veel andere teams zullen ze de special in het donker moeten afmaken."

Vier lekke banden verpesten de dag van Mitchel van den Brink

'Lang gewacht, maar blij met hulp van Gerrit Zuurmond'

ALULA – Mitchel van den Brink overwon in de terugwedstrijd veel tegenslagen en wist de schade te beperken. De rol van de jonge Harskamper is zo goed als voorbij.

In de tweede etappe van de Dakar Rally 2023 behaalde Martin van den Brink zijn eerste podiumplaats. De derde plaats van vandaag is ook goed genoeg voor de vierde plaats in het algemeen klassement. Mitchel eindigde als achttiende en staat nu elfde in het algemeen klassement.

Eurol Team De Rooy Iveco-coureur Mitchel van den Brink had de eerste twee dagen al geproefd van de zoetheid van een podiumplaats. Vandaag kwam de 20-jarige Harskamper in aanvaring met de pechduivel.

In het dagklassement eindigde de ploeg, eveneens met Moi Torrallardona en Jarno van de Pol aan boord, uiteindelijk als achttiende op 2 uur 24 minuten en 34 seconden. In het klassement zakte Mitchel van de derde naar de elfde plaats. De achterstand van 2.28.51 biedt echter nog volop perspectieven. De komende dagen kunnen en zullen ook andere teams met tegenslagen te maken krijgen.

“Na twee uitstekende dagen ging het vandaag niet zo goed”, aldus Mitchel, die het verlies op een goede manier kon verwerken. “Het hoort bij het spel. Soms heb je zo'n dag dat het niet goed gaat. We hebben vier lekke banden gehad en geen van ons weet precies waarom.”

De eerste twee lekke banden kunnen snel optreden. “We hebben twee reservebanden aan boord, dus vanaf dat moment rijden we heel voorzichtig. Toch had ik daarna nog twee lekke banden. Pap gaf me de derde band bij de neutralisatie. We konden toen nog 40 kilometer rijden met zijn band. Ik vertraagde wat vaart om een ​​lekke band te voorkomen, maar het gebeurde toch. We moesten toen lang wachten en kregen een band van Gerrit Zuurmond. We hebben ongeveer anderhalf uur gewacht. Het gebied van vrachtwagens is wijd verspreid. We zijn als derde gestart en nadat de eerste vijftien zijn gepasseerd is het lang wachten op de volgende coureur. Ik ben erg blij met de hulp van het team van Zuurmond. We zijn blij dat we de finish hebben gehaald en ondanks de lekke banden het gat binnen de perken hebben gehouden.”

Mitchel en zijn mannen, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol, blijven optimistisch voor de toekomst. “De rally is nog lang en iedereen kan een slechte dag hebben. Volgende week hopen we te kunnen toeslaan in de duinen.”

Van Kasteren slaat een mooie slag toe

Het zag er naar uit dat het een mooie dubbele slag ging worden voor Boss Machinery Team De Rooy Iveco. Een mogelijk gemist waypoint gooit voorlopig roet in het eten. Janus van Kasteren jr., Marcel Snijders en Darek Rodewald stoomden vanaf de start op en leidden het grootste deel van de 430 kilometer lange special. Slechts een handjevol deelnemers kon het tempo van Van Kasteren bijhouden. Op de tweede dag van de Dakar liep klassementsleider Martin Macik ver achterop. Vandaag verliest hij 1 uur en 19 minuten van winnaar Loprais, die de zege in de schoot geworpen lijkt te hebben. Van Kasteren heeft in de voorlopige uitslag 1 minuut en 50 seconden achterstand op de Tsjech met een kwartier tijdstraf. Team De Rooy-collega Martin van den Brink behaalde ook een prima resultaat met een derde plaats op slechts 6 minuten en 11 seconden van de winnaar van de dag.

Nog vol adrenaline sprak Janus Jr. van een superleuke dag: “We gingen heel snel. Ik denk dat we de vier voor ons binnen de eerste 50 mijl zijn gepasseerd. Daarna hebben we het wat rustiger aan gedaan. Ik dacht, nu zijn we toch de eersten, rustig aan doen. En bij de finish hadden we nog 13 minuten voorsprong. Klein probleempje: Toen we klaar waren bleek dat één iPad het waypoint had opgenomen en de tweede niet. Er is nog wat discussie over of we een kwartiertje straf krijgen voor het missen van dit waypoint. Hoe dan ook, we hebben het waypoint vastgelegd zoals je kunt zien op de tweede iPad. Er is nog discussie gaande over deze kwestie. Het oordeel van de organisatie horen we later vandaag of misschien morgen. Voor mij voelt het alsof ik vandaag veel gewonnen heb, dus ik ben er blij mee.” Wordt vervolgd.

Door de vele stenen was het vandaag enorm zwaar voor alle deelnemers. Zelfs vóór de eerste neutralisatie waren er al veel bemanningen die geen reservebanden meer hadden. Bij Van Kasteren, Snijders en Rodewald was dat niet het geval. “Geen banden lek. Veel takken, stenen, gaten. Voor mijn gevoel, wat ik me kan herinneren, de zwaarste etappe die ik ooit heb gereden.” zei een tevreden Janus van Kasteren jr.

De ongelukkige DNF (did not finish) gisteren van Vick Versteijnen, Teun van Dal en André Van der Sande wordt wat getemperd door de prestatie van vandaag. “Het had mij ook kunnen overkomen, maar ik weet zeker dat we samen nog veel mooie rally’s zullen meemaken. Vergeet het en ga verder!” waren de troostende woorden van Janus tot de ongelukkige Vick. De wetten van de Dakar zijn streng. Zo zit het in het spel tussen mens, machine en de elementen zoals Thierry Sabine het zich ooit voorstelde.

In het algemeen klassement schoof Janus van Kasteren namens Boss Machinery Team De Rooy Iveco op naar de tweede plaats. Met zijn probleemloos rijdende Iveco Powerstar heeft hij 12 minuten en 17 seconden om Ales Loprais goed te maken. Morgen wacht hen een special met een lengte van 447 kilometer. Bijna de helft van deze kilometers bestaat uit zandpaden zonder duinen. Dertien procent van het podium zal bestaan ​​uit paden met stenen. Op naar een nieuwe dag met nieuwe kansen!