Solliciteren briefcase icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20








Bigtruck Roadtest

zuiniger dan zijn voorganger?

Bigtruck Roadtest

zuiniger dan zijn voorganger?

Dat het er allemaal mooi uit ziet met de nieuwe Iveco S-Way, dat is nu wel voldoende besproken. Maar zet Iveco met al dit moois ook nog een stap in de duurzame en efficiënte richting, of is het zo dat wie mooi wil zijn, pijn moet lijden? BIGtruck nam de S-Way NP mee de Ardennen in en we pakten onze test met de Stralis NP uit 2018 er ook nog even bij.

Onder de S-Way cabine huist de dertien liter Cursor motor die is omgebouwd. Er staat een cilinderkop op met bougies en we zien dat de gastoevoer erg compact is uitgevoerd. Hierbij is sprake van multipoint-injectie. Er is dus wat ruimte vrijgekomen onder de cabine ten opzichte van de diesel. De opvoerpomp is nu bijvoorbeeld niet meet nodig. De technische gegevens van de gas-variant van de S-Way kennen we nog van de Stralis NP. Dus 460 pk en 2000 newtonmeter koppel.

Chassis

Heel belangrijk bij de LNG-truck is de actieradius. Iveco speelt hierop in en weet hiermee ook de concurrentie te bespelen. De S-Way voor onze test was uitgerust met twee LNG-tanks. Daardoor is een actieradius van 1600 kilometer mogelijk, zegt Iveco. Het trekkergewicht kwam nu op 7745 kg en dat is min of meer identiek aan wat we tegenwoordig op de testroute hebben, dus met een dieselmotor. Volstaat echter één tank, dan neemt de actieradius niet alleen af, maar de Iveco wordt er ook een forse 500 kg lichter van. Zoals onze lezers zich herinneren, is de diesel-S-Way ook al niet zwaar. De elf liter Cursor-motor levert daarbij ook nog eens een gezonde 480 pk. Met 460 pk levert Iveco samen met Volvo het hoogste vermogen wat op LNG te krijgen is. Daarbij levert Volvo met 2300 Nm wel een duidelijk hoger koppel.

Slapen

Voorafgaand aan de rit naar de Ardennen, waarbij de combinatie tot het draaipunt in het Belgische bosgebied zo’n 600 meter is gestegen, opteren we voor een nachtje slapen in de S-Way cabine. Een betere manier om zo’n nieuwe cabine te leren kennen is er natuurlijk niet. Het onderbed is met 76 breed genoeg, maar zeker niet het breedste wat we in ons vak tegenkomen. De matras ziet er niet te dik uit. Het instellen van de standkachel gebeurt door de sleutel of wat daarvoor doorgaat in het contact te steken. Dan de aan/uit-knop van de standkachel op de middenconsole van het dashboard indrukken. Met de toetsen op het stuur moet de chauffeur vervolgens zoeken naar de standkachel-instelling. Dit is allemaal niet moeilijk, en het bleek allemaal goed te werken. Maar we prefereren een instelmogelijkheid waarbij sleutel en menu niet nodig zijn en je gewoon met een draaiknop de temperatuur instelt. Haal je tussentijds de sleutel uit het contact, dan verlies je ook je standkachel-instelling.

 

We vinden het verder fijn om even het dakraam op een kier te zetten. Dat kan vanuit de bestuurdersstoel en vanuit het bed. Tegen de achterwand van de cabine heeft Iveco een aantal functies voor het bedienen van de cabine wanneer de S-Way stil staat, samengebracht. Het werken met de gordijnen is makkelijk en ook het instellen van de interieurverlichting is eenvoudig. Alvorens de slaap gevat wordt, pakken we wanneer we de standkachel horen, nog even de geluidsmeter. Die geeft 38 dB(A) aan, je hoort dus alleen wat achtergrondgeruis. Een geruststellend geluid, wanneer je weet dat het buiten de cabine nog maar drie graden is. Zo volgt een probleemloze nachtrust. De ruimte achter de chauffeursstoel is in de breedte niet je dat, maar meer is er niet op aan te merken. Al ziet het matras er wat iel uit, het slaapt prima, geen probleem. Wat verder opvalt zijn ruim voldoende kapstokhaken en USB-poorten achter de stoelen. Dat laatste vergt ook aflegvakjes voor kleine spullen en daar hebben de ontwerpers uiteraard ook aan gedacht.

Rijden

Wanneer we ’s ochtends de motor starten, krijgen we een reminder dat de standkachel nog even uitgezet moet worden. Keurig. Verder valt de stilte op, de dertien liter motor loopt erg rustig. Zo sluipen we de poort uit met 40 ton en zien we na zo’n koude start wat witte wolkjes uit de uitlaat komen. De ACC-cruise-control met predictive-functie laat zich eenvoudig instellen. We hebben al eerder vastgesteld, dat nu zo’n beetje alle truckbouwers beschikken over de software hiervoor, dit de nieuwste generatie zeker weer zuiniger maakt dan de vorige. Het systeem schakelt ook in een relatief vlak land als het onze, vaak naar neutraal. Wanneer we aankomen in de Ardennen bij ons draaipunt, staat de verbruiksmeter erg gunstig en we worden nieuwsgierig of deze S-Way NP het beter gaat doen dan de Stralis NP die we in 2018 testten. Na de koffie en een fotosessie, beginnen we aan de afdaling. Dan weten we weer waarom een LNG-truck standaard een retarder moet hebben. Wanneer je het gas loslaat, hoor je weinig en rolt de combinatie gewoon door. Enige motorremkracht heeft een gasmotor niet, en tijdens de afdaling houdt de retarder de combinatie redelijk geruisloos in bedwang op 90 km/h terwijl het blok dan 2050 toeren draait. Met behulp van de HiTronix-transmissie draait de Cursor-motor van de S-Way razendsnel weer in de gewenste modus wanneer we weer op de vlakke weg rijden.

Flinke stap

Dit alles moet wel tot een mooi verbruik leiden en dat doet het ook. Op de hele testroute komen aan een verbruik van 100 kg LNG over een afstand van 373 kilometer, waarin we dus geen binnendoor-deel hebben opgenomen. Maar op de heenweg van Asten naar Luik kwam de S-Way LNG al boven de 1 op 4 uit. In de bergetappe boven de 1 op 3 uit en op de terugweg zelfs 1 op 4,3. Dit zijn dus kilo’s. Reken je die terug naar liters, dan heeft LNG altijd nog een hogere calorische waarde, dus kom je op minder kilo’s of liters uit. Exact te berekenen is dit niet, vanwege temperatuur- en drukverschillen. Vergelijken we dat resultaat met de test van dezelfde aandrijflijn met de Stralis-cabine, dan zien we een duidelijke vooruitgang. De verbeterde ecoroll- en cruise-control-elektronica, en natuurlijk de stroomlijn van de nieuwe S-Way-cabine laten opgeteld aan de pomp een verschil van bijna tien procent zien. Dat is een enorme stap vooruit. De cabine is verder stiller voor de chauffeur, die ook ’s nachts niets te kort komt in de S-Way. We denken dat er nog wat meer in zit wanneer Iveco een volgende stap zet met elektronica die de chauffeur bij het rijden ondersteunt. Maar voor nu winnen ondernemer en chauffeur beiden wanneer er met LNG gereden gaat worden.

Bekijk hier de video