Dat het er allemaal mooi uit ziet met de nieuwe Iveco S-Way, dat is nu wel voldoende besproken. Maar zet Iveco met al dit moois ook nog een stap in de duurzame en efficiënte richting, of is het zo dat wie mooi wil zijn, pijn moet lijden? BIGtruck nam de S-Way NP mee de Ardennen in en we pakten onze test met de Stralis NP uit 2018 er ook nog even bij.
Onder de S-Way cabine huist de dertien liter Cursor motor die is omgebouwd. Er staat een cilinderkop op met bougies en we zien dat de gastoevoer erg compact is uitgevoerd. Hierbij is sprake van multipoint-injectie. Er is dus wat ruimte vrijgekomen onder de cabine ten opzichte van de diesel. De opvoerpomp is nu bijvoorbeeld niet meet nodig. De technische gegevens van de gas-variant van de S-Way kennen we nog van de Stralis NP. Dus 460 pk en 2000 newtonmeter koppel.
Chassis
Heel belangrijk bij de LNG-truck is de actieradius. Iveco speelt hierop in en weet hiermee ook de concurrentie te bespelen. De S-Way voor onze test was uitgerust met twee LNG-tanks. Daardoor is een actieradius van 1600 kilometer mogelijk, zegt Iveco. Het trekkergewicht kwam nu op 7745 kg en dat is min of meer identiek aan wat we tegenwoordig op de testroute hebben, dus met een dieselmotor. Volstaat echter één tank, dan neemt de actieradius niet alleen af, maar de Iveco wordt er ook een forse 500 kg lichter van. Zoals onze lezers zich herinneren, is de diesel-S-Way ook al niet zwaar. De elf liter Cursor-motor levert daarbij ook nog eens een gezonde 480 pk. Met 460 pk levert Iveco samen met Volvo het hoogste vermogen wat op LNG te krijgen is. Daarbij levert Volvo met 2300 Nm wel een duidelijk hoger koppel.
Slapen
Voorafgaand aan de rit naar de Ardennen, waarbij de combinatie tot het draaipunt in het Belgische bosgebied zo’n 600 meter is gestegen, opteren we voor een nachtje slapen in de S-Way cabine. Een betere manier om zo’n nieuwe cabine te leren kennen is er natuurlijk niet. Het onderbed is met 76 breed genoeg, maar zeker niet het breedste wat we in ons vak tegenkomen. De matras ziet er niet te dik uit. Het instellen van de standkachel gebeurt door de sleutel of wat daarvoor doorgaat in het contact te steken. Dan de aan/uit-knop van de standkachel op de middenconsole van het dashboard indrukken. Met de toetsen op het stuur moet de chauffeur vervolgens zoeken naar de standkachel-instelling. Dit is allemaal niet moeilijk, en het bleek allemaal goed te werken. Maar we prefereren een instelmogelijkheid waarbij sleutel en menu niet nodig zijn en je gewoon met een draaiknop de temperatuur instelt. Haal je tussentijds de sleutel uit het contact, dan verlies je ook je standkachel-instelling.