Request quote & contact briefcase icon

Contact information:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20







Test Isuzu D-Max V-Cross

Dan doen we in een test van meteen maar de meest luxueuze versie: de V-Cross.

Test Isuzu D-Max V-Cross

Dan doen we in een test van meteen maar de meest luxueuze versie: de V-Cross.

Test Isuzu D-Max V-Cross

Midden vorig jaar introduceerde Isuzu haar nieuwe D-Max pick-up. We kunnen er nu voor het eerst mee kennismaken. Dan doen we in een test van meteen maar de meest luxueuze versie: de V-Cross.

Een pick-up is natuurlijk bij uitstek een werkauto voor wie regelmatig van het asfalt afstuurt. Maar ook werklui hebben behoefte aan een beetje comfort. We zagen bij andere pick-ups de afgelopen jaren ook al een surplus aan luxe en comfort en dat is bij de D-Max die wij bij Isuzu Benelux ophalen niet anders. Die is uitgevoerd als V-Cross, met een dubbele cabine, in Onyx Black micalak. De D-Max V-Cross is daarom helemaal uitgevoerd in zwart, en dat resulteert in een bijzonder stoere auto. Delen van de grille, wielkappen, bumper en treeplanken zijn in een antraciegrijze bodykit uitgevoerd, wat je bij deze lakkleur bijna niet ziet. De Dunlop banden omvatten 18 inch velgen. De koplampen hebben Bi-LED verlichting, ook de lampen achter zijn LED. Op de laadbak vinden we een zwarte alu black cover van Max-Liner met een zwarte rollbar. Fraai is dat zowel de achterklep van de bak als de cover reageren op het keyless entry systeem van de D-Max. Conclusie over het uiterlijk: pick-ups worden weleens mede aangeschaft om het ego te strelen en dat kan met de Isuzu in de V-Cross uitvoering prima. Wij hadden er in ieder geval veel bekijks mee.

  

  

Zacht
Van buiten kan de D-Max hard en stoer overkomen, van binnen is hij zacht en comfortabel. Dat weet je zodra je je in de met leer beklede stoelen laat glijden en het met leer beklede stuur vastpakt. Beide zijn goed te verstellen voor een optimale zitpositie. Het stuur is voorzien van tal van knoppen om onder meer telefoon, multimedia en rij- en assistentiessystemen te bedienen. De 6 traps automaat is te bedienen met een grote pook. Ook in het dashboard: de knop om vierwielaandrijving (4H + 4L) in te schakelen. Verder zien we knoppen voor de stoelverwarming en om het differentieel te blokkeren. Het interieur is luxueus, met zelfs leer op het dashboard. Achter ons zit zelfs in deze Double Cab een tussenschot. Vanwege de verfoeibare Nederlandse belastingregels mag een dubbele cabine niet als bedrijfsauto worden gereden. Voor 1850 euro bouwt Veth Carrosserie de achterbank om tot een bruikbare extra laadruimte. In ons model was die voorzien van een houten laadvloertje, 80 cm lang en 139 cm breed.

Trekken maar
De D-Max V-Cross heeft een nette laadbak, met een laadlengte van 144 cm. De achterklep gaat met hydraulische cylinders heel ‘soft’ open. Met open laadklep is de laadlengte 207 cm. In de bak mag maar liefst 1115 kg mee. Aan de trekhaak mag 3500 kg. Dus de D-Max V-Cross is dan wel uitermate luxe, hij is nog altijd een echt werkpaard.

Dynamic
Dat wordt nog meer duidelijk als je kijkt naar zijn technische basis. Het nieuwe Dynamic Drive Platform van Isuzu bestaat onder andere uit een versterkte structuur, gewijzigde wielbasis, aangepaste vering en elektrische stuurbekrachtiging. Daarmee moet de D-Max 20 procent aan stabiliteit winnen. Dat is gelukt, want rijden met de D-Max is een genot. Hij legt de 164 pk van de 1.9 liter diesel snel op de weg. Het blijft ook mooi stil binnen, enkel bij stevig optrekken laat de motor een wat rauw geluid horen. Dat de D-Max off-road ook zijn mannetje staat is natuurlijk geen verrassing. Van twee- naar vierwielaandrijving is regelbaar met een draai aan de knop en het nieuwe elektronische differentieelslot is ook met een druk op de knop in te schakelen. Wie ruig wil gaan doen met de D-Max, moet weten dat de aanrijhoek 30,5 graden is, en de afrijhoek 24,2 graden. Wie door het water wil rijden, kan dat veilig doen tot een doorwaadhoogte van 800 mm. Zo gek maakten wij het niet, maar een beetje ‘V-Crossen’ door de Achterhoek ging ook zonder problemen.

   

Piep
Veiligheids- en assistentiesystemen horen bij auto’s tegenwoordig, maar Isuzu heeft de D-Max helemaal volgestopt met deze ADAS-systemen, en ook nog standaard vanaf het goedkoopste model. We noemen op: Automatic Emergency Brake (AEB), Turn Assist, Attention Assist, Adaptive Cruise Control (ACC), Blind Spot Monitoring (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Traffic Sign Recognition (TSR) en Lane Departure Prevention (LDP). Dat laatste, LDP, in combinatie met ACC zorgt ervoor dat de D-Max naar ons idee de eerste pick-up ter wereld is die Level 2 autonoom kan rijden! Al kunnen al die systemen ook wel irriteren, met allerhande piepjes. Of te scherp afgesteld staan: de verkeersbordherkenning ziet op de snelweg ook de borden op een parking (30 km/h aub) en zelfs snelheidsstickers achter op landbouwwerktuigen op een dieplader (40 km.h).

Dat neemt echter niet weg dat de D-Max een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt. We zijn benieuwd hoe hij zich verhoudt met de concurrentie. Dat hopen we later dit jaar te testen bij de kwalificatie voor de International Pick-up Award 2022.

Gallerij