Solliciteren briefcase icon

Contactgegevens:

Born: +31 (0)46-442 99 99
Venlo: +31 (0)77-355 83 83
Heerlen: +31 (0)45-30 300 20








Nederlandse Milieuzones voor vrachtwagens in 2019

Nederlandse Milieuzones voor vrachtwagens in 2019

Steeds meer steden stellen een milieuzone in. Vrachtwagens en bedrijfsauto’s zijn dan meestal het eerste kind van de rekening. Ondernemers die in deze steden actief zijn, overwegen om uit te breiden naar deze steden, of vaak door een van deze steden rijden op weg naar een klant, dienen bij de aanschaf van hun wagenpark rekening te houden met de geldende milieuregels.

Helaas is er in 2019 nog geen algemeen Nederlands beleid, waardoor de regels per stad verschillen. Dit zal later veranderen. In de meeste steden zijn vrachtwagens (zwaarder dan 3,5 ton) op diesel met een Euronorm lager dan IV niet toegestaan. Andere brandstoffen, en ook bestelwagens zijn dan wel toegestaan. Er zijn echter uitzonderingen.

Amsterdam

In Amsterdam valt alles binnen de Ring A10 ten zuiden van het IJ onder de milieuzone. De bedrijventerreinen RAI, De Schinkel, Cruquius, Amstel en Amstel Business Park zijn uitgezonderd. Behalve dieselvrachtwagens met een Euro 3-norm of lager zijn hier ook bestelauto’s met een dieselmotor met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 01-01-2000 of een grijs kenteken zijn niet toegestaan in deze zone.

Arnhem

De binnenstad van Arnhem is een milieuzone. Vrachtauto’s op diesel met een Euro 3 norm of lager mogen deze milieuzone niet in. Voor personenauto’s op diesel die ouder zijn dan 1 januari 2005 is de binnenstad ook verboden terrein.

Breda

In de binnenstad van Breda is een milieuzone met standaard regels.

Delft

Delft hanteert voor de milieuzone ten zuidoosten van de binnenstad standaard regels.

Den Bosch

Den Bosch hanteert standaard regels voor de milieuzone. De zone omvat de oude binnenstad, ’t Zand en het gebied tussen de Zuid-Willemsvaart en de Aa

Den Haag

De milieuzone in Den Haag omvat de binnenkant van de Centrumring. De Centrumring zelf is dus wel toegestaan voor alle vrachtauto’s. Ook industrieterrein Laakhavens en het blok tussen de Centrumring en de Laan van Meerdervoort / Javastraat horen niet bij de milieuzone In de Haagse binnenstad gelden de standaard regels.

Eindhoven

Binnen de ring van Eindhoven is een milieuzone. Hier gelden de standaard regels.

Leiden

De milieuzone in Leiden omvat het gebied binnen de singels en het oostelijk deel van de Morsweg. Hier gelden de standaard regels.

Maastricht

In Maastricht is de Statensingel als milieuzone aangemerkt. Hier gelden de standaard regels.

Rijswijk

De Rijswijkse milieuzone beslaat het gebied  tussen de Burgemeester Elsenlaan, de stadgrenzen met Den Haag en Voorburg, De Vliet tot aan de Prunuskade en via de Handelskade tot aan de Burgemeester Elsenlaan. Een deel van de Rotterdamseweg, tot aan de Laan van Oversteen, valt ook binnen de zone. In deze milieuzone gelden de standaard regels.

Rotterdam

Ook in de Rotterdamse binnenstad worden vrachtauto’s op diesel die niet aan de Euro 4 voldoen geweerd. Bestelauto’s op diesel van vóór 1 januari 2001 zijn evenmin welkom in Rotterdam. Daarnaast geldt een vrachtautoverbod op de ’s-Gravendijkwal en zijn er toegangseisen voor vrachtauto’s op de Maasvlakte. Daar mag u alleen komen met een vrachtauto die geregistreerd is bij de gemeente Rotterdam. Dieselvrachtwagens vanaf 3,5 ton moeten een Euro 6-motor hebben, óf niet ouder zijn dan 7 jaar en op kenteken gezet zijn vóór 1 januari 2013, óf geregistreerd staan als ‘bijzonder voertuig’ en dan niet ouder dan 13 jaar zijn, of een ontheffing hebben.

Tilburg

In Tilburg gelden de standaard regels in de milieuzone. Deze omvat het gebied binnen de ringbanen.

Utrecht

Het centrum van Utrecht is een milieuzone. Alleen dieselvrachtwagens met een Euro 4-norm of hoger zijn toegestaan en er geldt een maximum toegestaan gewicht van 3,5 ton. Ook bestelwagens met een Datum Eerste Toelating van vóór 1 januari 2001 zijn hier niet toegestaan.

Boetes en ontheffingen

Rijdt u toch met een vrachtwagen die niet toegestaan is binnen een van deze milieuzones, dan riskeert u een boete van € 240,-. In sommige steden worden alle voertuigen automatisch gecontroleerd op basis van uw kenteken. Indien u alleen incidenteel in een milieuzone moet zijn, maar geen toegelaten voertuig tot uw beschikking heeft, kun u vaak bij de gemeente een ontheffing aanvragen. Ook als u wel al een schoner voertuig heeft aangeschaft, maar nog wacht op de levering, kunt u een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Kijk daarvoor op de website van de betreffende gemeente.

Nieuwe vrachtwagens en bestelwagens zijn schoon genoeg en vormen in de Nederlandse steden geen problemen. Overweegt u een tweedehands vrachtwagen of bestelwagen, houdt dan rekening met de Euronorm en milieuzones. Bij twijfel adviseert Charles Feijts Groep u uiteraard graag.